söndag 30 oktober 2011

Mumintrollen har hittat hem!





Förra helgen for vi på dop och muminfamiljen fick komma till sitt nya hem i Linköping där de verkar trivas alldeles utmärkt.De blev både neddregglade och lekta med! Jag är sammanfattningsvis mycket nöjd med mönster och resultat. Men till nästa gång ska jag virka klart ett helt mumintroll åt gången och inte lämna alla armar till slutet.




Muminfakta
- Trollen är virkade i Catania, ett mycket trevligt virkgarn. Virknål 3.5.


-Mönstret till mumin och snorkfröken kommer från Denna sida. Muminmamman och pappan har jag gjort lite ändringar på i mönstret för att få en liten storleksskillnad till de andra två. 


-Mammans väska är sydd för hand i svart lacktyg, och förklädet är handfärgat och med ett resårband runt om som lätt kan tas av och på. 


-Pappans hatt är gjord av mörkgrå vaddmal köpt på Sätesgläntan för herrans massa år sedan. (Skulle jag göra denna igen skulle jag sy in en supertsark magnet i hatt och huvud så att den sitter fast men går att ta av och på.)


-De olikfärgade ögonen kommer ifrån 6060 på Etsy som bland annat säljer amigurumiögon. Jag satsade på att hitta bruna till snorkfröken o pappan, blå till mumin och gröna till mamman, alla med samma lyster. 


-I varje mumintroll sitter två små pinglor som pinglar när de skakas, köpt på panduro.


-Stoppvadden kommer från en nyköpt kudde på IKEA. Kan rekommenderas! 


-Alla armar går att vrida på då det sitter säkerhetsögon som leder i var och en.

2 kommentarer: