torsdag 3 november 2011

Det himmelska brödet!


Min resa genom Lchf-landet fortsätter och brödet är nu bakat så många gånger att perfektion har infunnit sig.

Lindas orientaliska Lchfbröd


Gör 2 bunkar redo, i den stora bakbunken blandas torrvarorna, i den mindre bunken rörs de övriga ingredienserna ihop. 


I den stora skålen
100 g mandel (mixat till mandelmjöl)
2 dl solrosfrön ( 1 dl mixat till mjöl)
1 dl sesamfrön
3 dl linfrön
2 tsk bakpulver
1 dl hackade dadlar detta är för smak och lite sötma, så hur strikt du är avgör mängden.. 


I den lilla skålen
100 g smör 
1 tsk honung
250 g keso
5 ägg


Jag mixade 100 g mandel och 1 dl (av 2 dl) solrosfrön i min mixer, sedan hällde jag i alla andra torrvaror och vevade runt tills allt var jämt fördelat. 


I den lilla skålen (mellanstorleken av IKEAS 3-pack vispskålar) lägger jag smör och honung och kör sedan på full effekt tills det smällt. 
Knäck sedan äggen och vispa tills allt är jämt, med en slickepott rör du i keso och blandar slutligen runt tills det är en jämn smet. 
Nu häller du i de blöta ingredienserna i torr-varorna och rör runt med en slickepott till en jämn smet. 


Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform, häll i smeten och platta gärna ut den med slickepotten så den är jämn och slät. Skjutsa in i den 175 grader varma ugnen i ca 45 minuter

1 kommentar:

  1. Trillade in här. Hoppas allt är bra! Jag tänkte bara säga lite kort att varken honung eller dadlar passar en LCHF-kost särskilt bra, men det vet du säkert redan, o sen är det ju som du säger, beror på hur strikt man vill vara. :-)

    Ha det gött!

    Carin

    SvaraRadera